A COVID koronavírus okozta járványhelyzet miatt a MAZS Alapítvány programjainak személyes ügyfélfogadásai átmenetileg szünetelnek: szociális munkásainkat és családgondozóinkat telefonon és emailben lehet elérni. Ápolási és gondozási szolgáltatásait az Alapítvány zavartalanul folytatja.

Pészah játszva megtanulva

A Pészahra a JCC Budapest – Bálint Ház a csodálatos https://peszah.balinthaz.hu/ oldallal készült, amelyen játékosan, érthetően és szerethetően segít mindenkinek átélni a kivonulás, a kovásztalan kenyér, a tavasz, a remény és az újjászületés ünnepét.

A JCC Budapest – Bálint Házról köztudott, hogy zsidó közösségi központként nagyon sokat dolgozik azon, hogy a közösség, a családok együtt tudják átélni az ünnepeket, és az azokkal kapcsolatos tudásokat minden korosztály számára érthetően, izgalmasan adja tovább. Az ünnepre készítettek Pészahi dobozt is a peszáhi történetet leíró 10 perces Hágádával, az este levezetését segítő Széder kártyával, a Széder esti borhoz 10 csapás poháralátéttel és természetesen macesszel.

A Lauder Javne Iskola tanárai is a játszva tanítás szellemiségében készülődtek az ünnepre. Nádházy Judit Közösségi Program Vezetővel készítettünk interjút a Pészahra készült Dobble játékról.   

Kérdés: Mit szeretnétek ezzel a játékkal – tanítani vagy szórakoztatni? És honnan jött az ötlet?

Nádházy Judit: A játékkal a célunk a játszva tanulás – a kettő ugyanis nem zárja ki egymást, sőt! Ez a Peszahi Dobble a Lauder Iskola projektje, és az EFI (Educating for Impact) támogatásával valósult meg. Az illusztrációkat Schäfer Nóra grafikus készítette.

Úgy gondoltuk, hogy ez a tematikus Dobble könnyeddé és élményszerűvé teszi a tanulást, hisz akik játszanak vele, azok megtanulják a szavakat, kifejezéseket, értékeket, fogalmakat és ételeket, amik peszah ünnepéhez és a széderhez kapcsolódnak. A játékhoz tartozik egy kis füzet is, amiben a képek, azok neve és magyarázata található. Kíváncsiak is vagyunk rá, vajon hány családba hozott új tudást, ismeretet a gondosan válogatott szimbólumkészlet! Nem titkolt célunk, hogy a gyerekeken túl a szülőknek is át tudjunk adni új ismereteket.

A zsidó hagyomány egyik legfontosabb értéke a tanulás: minden helyzetben, minden életkorban lehet és kell is az embernek tanulnia. Gyerekként is és felnőttként is, az iskolapadban is és játék közben is. A modern oktatási elméletek szerint az igazán hatásos tanulás az, ami az embernek örömet, szórakozást jelent. Ha a gyerek bemagol valamit, azt a dolgozat után el is felejti. (Erre biztosan minden felnőtt tud példát hozni saját életéből.) De ha élvezi a tanulás folyamatát, akkor emlékezni fog rá. Igaz ez a zsidóságra ugyanúgy, mint a fizikára, a matematikára vagy a történelemre. Az iskola főigazgatója, Horányi Gábor szívesen képviseli ezt az álláspontot, és az iskolában igyekszünk minél több téren, minél több tárgyban ezt figyelembe venni. A gyerekek is gyakran említik, hogy a játszva tanulás milyen fontos értéke a saját képzésüknek.

Kérdés: Az iskola  hogyan készül a pészachra? Mi lenne a legfontosabb üzenet, amit a peszach-hal kapcsolatban megfogalmaznátok?

NJ: Voltak terveink és elképzeléseink peszahra és az egész évkörre vonatkozóan, de a március első hetében bevezetett digitális oktatás miatt ezek nagy részét újra kellett gondolni. Másképp alakul ez az év is, mint hagyományosan, de ennek ellenére az óvodában is és az iskola minden évfolyamán foglalkoztunk peszahhal és az egyiptomi kivonulással – a gyerekek korának megfelelően.

Peszahnak és a széderestének számunkra két nagyon fontos eleme van, ami miatt ezt a Dobble kártyát is készítettük. Az egyik, hogy el kell mesélni a gyerekeknek az egyiptomi kivonulás történetét – a “Meséld el!” megjelenik szimbólumként is a kártyákon, és a játék során erre többször ténylegesen lehetőségünk is van. A másik pedig a négy gyerek alakja a Hagadában: négy különböző gyerek, más-más képességgel és érdeklődési körrel, és úgy kell elmesélni a történetet, hogy mindannyiuk számára élvezetes és érthető lehessen.  A Dobble kártya általában a kisebb gyerekek számára érdekes, így azt az óvodás és az elemis gyerekek családjainak küldtük. A középtagozatos és gimnazista gyerekek családjai pedig a Bálint Ház széder-kártyáit kapták, ami korosztály szerint nekik érdekesebb. És minden család kapott emellé még a Bálint Ház “10 perces virtuális Hágádá”-jából is egy példányt.

Kérdés: Vannak-e hasonló ötletei a Lauder iskolának? Szoktatok-e saját oktatási anyagokat gyártani?

NJ: Szoktunk hazaküldeni a családoknak különböző apróságokat, ezek jellege természetesen mindig függ az ünneptől, és most a jelenlegi helyzettől is – egészen más dolgokban kell, hogy gondolkodjunk így az online térben és a bezártságban. 

Az iskola Sirim kórusa például tematikus cd-ket készít, zsidó dalokkal – amik egy részét tanítjuk az iskolában is, egy részét használjuk rendszeresen. A cd-ken (illetve az iskola youtube csatornáján) keresztül a családok is megtanulhatják őket. Most készült el a peszahi cd-jük anyaga, ez QR kóddal a Hágádába is belekerült.

Szintén most indítottunk el egy főzősorozatot, amelyben a zsidó ünnepekhez kapcsolódó izgalmas ételeket főzünk és sütünk az iskola tankonyhájában. Bízunk benne, hogy ezek a filmek és a bennük szereplő meghívott vendégeink arra inspirálják a családokat, hogy otthon  együtt készítsék el ezeket a zsidó ételeket.

A Lauderben a kezdetek óta foglalkozunk oktatási anyagok készítésével, különösen judaisztikából. Az elmúlt három évben judaisztikából is és héberből is fokozatosan és folyamatosan újítjuk a tantervet és írunk új tananyagot – ezt is az EFI támogatásával. 

Ezen túlmenően az iskola judaisztika programjának fontos része a Sáhár program is, amelynek keretében az elemis gyerekek napja egy zsidó témájú játékos foglalkozással kezdődik, amit gimnazista diákjaink tartanak nekik az informális oktatás eszközeivel. Ez azért hatalmas dolog, mert így mindkét korosztály tanul a témából és a közösség is folyamatosan fejlődik általa.

*** 

(A Peszahi Dobble belső használatra, limitált számban készült, így csak az iskola tanulói számára elérhető.)